Friday, April 22, 2011

حذارى من الكركم



         شوية عربى بأه .......امبارح كنت عاملة ماسك الكركم بزيت الزيتون , والكركم اجاركم الله , ما بييجى على شى الا وقام بالواجب وزيادة  , المهم اللى حصل انى وانا بحطه على وشى نقطة منه وقعت على البلوزة بتاعه بيجامتى الجديدة , انا كان هيجرالى حاجة بجد لانى بحب البيجامة دى جدااااا ,  بس قلت دعاء المصيبة اللى هو "الحمد لله ,اللهم اجرنى فى مصيبتى هذه واخلفنى خيرا منها " وقلت هاغسلها حالا عشان البقعة تروح . المهم جربت معاها احسن ( واردأ) مساحيق الغسيل ...انها تروح ولا تتعتع من مكانها ! ابداااا .  كنت هاعيط بجد عملت معاها كل حاجة  ودى ثابتة على موقفها , قلت امرى لله باه ونشرتها زى ما هى وخلاص وبعدين بعد ما  نشفت وانا بشيلها من على الحبل  

guess what !

 البقعة اختفت !!! فعلا مالهاش ولا اثر مع انى لما جيت نشرتها كانت موجودة زى ماهى , ودى يأكدلنا قول الاخ الفاضل اللى قال "مع 
تايد للغسيل مفيش مستحيييييييييييل " ترررم 

نتعلم ايه باه من كلام ستات البيوت الحامض ده ,هى حاجة جت فى دماغى اول لما شفت الحكاية دى , انه انا المفروض اعمل كل اللى عليا  فى اى حاجة نويت اعملها بغض النظر عن النتايج . يعنى لو قررت امشى فى طريق ونويت عليه , ابدا اعمل كل اللى عليا فى  حدود اللى اعرفه والنتيجة بعد كده تبقى بتاعة ربنا , ربنا هيحاسبنى على اللى فى ايدى وبس , ده غير انى هاكون مستريحة لان شعور  ان الواحد عمل اللى عليه وبذل اقصى مجهوده لا يقدر بثمن  

  انا عارفه ان الموقف مش مستاهل كللل الكلام الكبير ده , بس دى كانت وجهة نظرى لما حصل  

No comments:

Post a Comment